سولات متداول طرح برق امید

با پیوستن به پویش «برق امید» آسمانی آبی تر در ایران خواهیم داشت.


 

سوالات متداول طرح برق امید

1به طور کلی مزایا و منافع طرح برق امید برای مشترکان و جامعه چیست؟
منافع این طرح علاوه بر تخفیف 100 درصدی برای مشترکان کم مصرف، با ایجاد انگیزه برای کاهش مصرف برق توسط مشترکان خانگی، باعث کاهش تقاضا و تولید برق شده و در نتیجه انتشار آلایندگی‏های زیست محیطی می شود. همچنین این طرح می‏تواند با نهادینه نمودن فرهنگ صرفه جویی و پرهیز از اسراف، باعث استفاده بهینه از منابع و جلوگیری از اتلاف آن شود.
2مزایای زیست محیطی برق امید چیست؟
با اجرای طرح برق امید و کاهش 10 درصدی مصرف برق بخش خانگی، سالیانه حدود 9 میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق کاهش خواهد یافت که این میزان کاهش مصرف برق، موجب کاهش تولید 5 میلیون تُن گاز دی اکسید کربن (CO2‌) می‏شود که برای جلوگیری از انتشار آن نیاز به کاشت 230 میلیون درخت است (هر درخت سالانه 22 کیلوگرم دی اکسید کربن را جذب می‏کند).
3این طرح منجر به کاهش چند درصدی مصرف برق در بخش خانگی می‏شود؟
انتظار می رود با اجرای این طرح، مصرف مشترکان خانگی، حداقل به میزان 10 درصد کاهش یابد و بتوان از انرژی صرفه جویی شده در بخش تولید و صنعت کشور و سایر موارد ضروری کشور استفاده نمود.
4سهم مصرف برق بخش خانگی کشور چند درصد از کل مصرف برق کشور است؟
یک سوم از سهم مصرف برق کشور در بخش خانگی و یک سوم هم در بخش صنعتی مصرف می‏شود. در حالی که در مقایسه با متوسط جهانی، 27 درصد از مصرف برق در بخش خانگی و 42 درصد در بخش صنعتی مصرف می‏شود. امید است با اجرای این طرح برق صرفه‏ جویی شده در بخش مولد کشور بکار گرفته شود.
5برنامه وزارت نیرو برای استفاده بهینه تر از این میزان برق صرفه جویی شده چیست؟
وزارت نیرو قصد دارد با صرفه جویی ایجاد شده در بخش خانگی، عرضه برق در بخش مولّد کشور از جمله تأمین برق بخش‏های صنایع، کشاورزی و کسب و کارهای جدید را افزایش دهد.
1آیا غیر از بهای انرژی، سایر اقلام صورتحساب از جمله آبونمان و عوارض نیز مشمول بخشودگی کم‏مصرفی می‏شود؟
بله، کلیه اقلام صورتحساب مشترکان کم مصرف از جمله آبونمان و عوارض نیز مشمول بخشودگی می‏باشند و قبض مشترک کم مصرف با مقدار صفر صادر خواهد شد.
2آیا تخفیف بهای برق مشترکان خانگی که ضمن رعایت الگوی مصرف، مصرف خود را در 4 ماه گرم خرداد تا پایان شهریور، نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‏دهند، به قوت خود باقی است؟
مشترکان خوش مصرف که مصرف ماهیانه برق آنها کمتر از دوره مشابه سال قبل باشد، مشمول پاداش خوش مصرفی می‏باشند. در سال 98 بیش از 106 میلیارد تومان به مشترکان خانگی، پاداش خوش مصرفی پرداخت گردید.
3اگر فقط یک دوره یک مشترک خانگی میزان مصرف خود را به کمتر از الگوی کم مصرفی برساند از مزایای تخفیف 100 درصدی صورتحساب برخوردار خواهد شد؟ برای سایر ماه ها چطور؟
فقط برای همان یک دوره از مزایای تخفیف 100 درصدی برخوردار خواهد شد. در صورت رعایت الگوی کم مصرفی در ماه‏های بعدی، نیز مشمول تخفیف فوق خواهند بود.
4در صورتحساب مشترکان مواردی مانند بیمه وجود دارد، تکلیف این مبلغ چیست؟ معاف می‏شوند و یا بدهکار می‏شوند؟
مشترکان کم مصرف از تخفیف 100 درصدی برخوردار خواهند بود و قبض آنها با مبلغ صفر صادر خواهد شد. لذا کلیه موارد درج شده در قبض از جمله هزینه بیمه مشترکان خانگی کم مصرف نیز بخشوده می‏شود. در حالیکه تحت پوشش بیمه خسارت حوادث برقی قرار خواهند گرفت.
5آیا مشترکان فصلی و عشایری نیز مشمول این طرح می شوند؟
مشترکان عشایری که در حد الگوی کم مصرفی باشند، مشمول تخفیف 100 درصدی خواهند بود.
6در صورتی که مشترکی در یک دوره ماه کمتر ار100 کیلوواتساعت و در ماه بعد بیشتر از 100 مصرف کند صدور قبض چگونه خواهد بود؟
دوره قرائت کنتور ملاک صدور صورتحساب می‏باشد. در صورتیکه میزان مصرف مشترک برای دوره کمتر از الگوی کم مصرفی باشد، مشمول تخفیف 100 درصدی خواهد شد و قبض بر همین ملاک صادر خواهد گردید.
7آیا این تخفیف شامل اشتراک های دارای کد خانوار (واحدهای مسکونی دارای یک انشعاب که در آن چند خانوار ساکن هستند) نیز می‏شود؟
بله، در اشتراک ‏های برق دارای کد خانوار نیز در صورت رعایت الگوی کم مصرفی، تخفیف 100 درصدی اعمال می شود.
1هدف اصلی طرح برق امید چیست؟
اهداف اصلی طرح برق امید عبارتند از : 1-عدم اعمال خاموشی به مشترکان 2-کاهش 10 درصدی مصرف برق بخش خانگی کشور 3-عرضه برق بیشتر در بخش های صنعت و تولید 4- جلوگیری از انتشار 5 میلیون تن گاز دی اکسید کربن ناشی از کاهش مصرف 5-توسعه صادرات برق که با تغییر نگرش و باور مصرف‌کنندگان برق خانگی به استفاده صحیح از منابع انرژی و حفظ محیط زیست و استفاده از سازوکارهای تشویقی و بازدارنده محقق خواهد شد.
2چرا الگوی مصرف مشترکان در ماه‏های گرم مناطق گرمسیر بیشتر است؟
علت؛ استفاده بیشتر از تجهیزات سرمایشی و همچنین نوع کولرهای مورد استفاده در آن مناطق است.
3آیا راهی وجود دارد که مشترکان پُرمصرف در گروه مشترکان خوش مصرف و یا کم مصرف قرار گیرند؟
بله، مشترکان پرمصرف با اقداماتی از قبیل استفاده بهینه از تجهیزات برقی موجود، جایگزینی تجهیزات برقی با راندمان بالا، استفاده از لامپ‏های پربازده (LED) و خاموش کردن لامپ‏های اضافه، نصب پنل‌های خورشیدی و استفاده از سایبان برای کولر می‏توانند در گروه مشترکان خوش مصرف و یا کم مصرف قرار گیرند.
4برخی مشترکان می گویند 70 کیلوواتساعت فقط میزان مصرف یک یخچال در ماه است. با این میزان مصرف چگونه می توان در دسته الگوی کم مصرفی قرار گرفت؟
بر اساس اطلاعات و آمار قبوض موجود، مصرف برق 30 درصد از مشترکان خانگی در هر منطقه در حد الگوی کم مصرفی است. در مناطق عادی، الگوی کم مصرفی برق ماهانه معادل 100 کیلووات ساعت است که 30 درصد از مشترکان را تحت پوشش تخفیف 100 درصدی قرار می دهد. مصرف یک یخچال 12 فوت معمولی روزانه 1 کیلووات ساعت بوده و مصرف ماهیانه آن 30 کیلووات ساعت است. از اینرو با می توان با استفاده از تجهیزات معمول و همچنین مدیریت مصرف برق خود از جمله استفاده از نور طبیعی روز و کاهش لامپ‏های اضافه، تنظیم درجه سیستم سرمایشی و استفاده از تجهیزات پر بازده، مصرف خود را کاهش داده و در گروه مشترکان خوش مصرف و یا کم مصرف قرار گیرند.
5آیا اجرای این طرح منجر به دستکاری کنتورها و افزایش برق غیرمجاز نمی‏شود؟
در صورت دستکاری کنتور، مشترک علاوه بر اعمال مقررات و جرائم مربوطه، از مزایای این طرح بهره مند نخواهد شد.
6کدام یک از لوازم برقی بیشترین سهم را در مصرف برق بخش خانگی دارند؟
وسایل سرمایشی بالاخص کولرهای گازی، سهم قابل ملاحظه ای در مصرف مشترکان خانگی دارند. به عنوان مثال در مناطق عادی، بیش از 40 درصد از مصرف برق در ماه‏های گرم مربوط به سیستم‏های سرمایشی است. فرهنگ استفاده بهینه از تجهیزات سرمایشی از جمله تنظیم دما و مدت زمان استفاده از راهکارهای اساسی برای کاهش مصرف برق بخش خانگی است.
7اقدامات مدیریت مصرفی برای تجهیزاتی مانند لامپ، کولر، اتو و ... را می‏توان با مدیریت زمان استفاده از آنها انجام داد. ولی در مورد یخچال چه باید کرد؟
در زمان خرید یخچال، مهمترین عامل انتخاب یخچال استاندارد و توجه به برچسب انرژی آن است. اما برای یخچال‏های موجود با چند کار ساده می‏توان مصرف آن را مدیریت کرد از جمله انتخاب دمای مناسب برای یخچال، عدم نصب آن در کنار وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز، فاصله مناسب 10 تا 15 سانتی متر از دیوار، کنترل نوار کنار درب یخچال و پرهیز از باز و بسته کردن زیاد درب یخچال است.
8آیا دستگاه‏ های برقی در حالت آماده به کار (Standby) نیز برق مصرف می‏کنند؟
بله، اتفاقاً موضوع مهمی است. چون دستگاه‏های برقی که از آنها استفاده نمی‏کنیم ولی در حالت آماده به کار هستند، حدوداً 10 درصد مصرف آن دستگاه را به خود اختصاص می‏دهند و در صورت عدم نیاز، می‏بایست آن تجهیز برقی را از پریز برق جدا کرد.
1آیا این طرح موقتی است و یا برای سال‏های آینده نیز اعتبار دارد؟
براساس مصوبه هیأت محترم دولت، این طرح برای سال‏های آینده نیز اعتبار دارد.
2چرا طرح برق امید منحصر به مشترکان خانگی است؟ برای سایر مشترکان مانند مشترکان تجاری برنامه ای دارید؟
این طرح مختص مشترکان خانگی است. سایر مشترکان از جمله مشترکان تجاری می‏توانند در برنامه‏های مدیریت مصرف تابستانی مشارکت نمایند و از مشوق های وزارت نیرو استفاده نمایند. مشترکان نجاری می توانند با کاهش میزان مصرف در ساعات اوج مصرف متناسباً از میزان صورتحساب آنها کاسته خواهد شد.
3آیا مشترک برای برخورداری از این طرح حتماً باید کنتور هوشمند خریداری کند؟
خیر، در این طرح نیازی به نصب کنتور جدید و یا هوشمند نمی باشد و کنتورهای موجود در این خصوص کفایت می‏کنند.
4آیا مشترکان مناطق گرمسیری و عادی الگوی کم مصرفی برق متفاوتی دارند؟
در حال حاضر بر اساس مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه برق در مناطق گرمسیر 1، 2، 3 و 4 و همچنین منطقه عادی تدوین شده است. بر همین اساس الگوی کم مصرفی ماهیانه در ماه های گرم برای مشترکان مناطق گرمسیر 1، 2، 3، 4 و منطقه عادی به ترتیب 400، 200، 200 و 150 و 100 کیلووات ساعت و در ماه های غیرگرم برای همه مناطق 80 کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است.
5مشترکان کم مصرف چه تعدادی از مشترکان هستند؟
برای این دسته از مشترکان، الگوی کم‏مصرفی در ماه‏های گرم و غیرگرم در مناطق مختلف جغرافیائی تعریف شده است. در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از مشترکان در هر منطقه جغرافیائی در این دسته قرار گرفته (حدود 8.5 میلیون مشترک با جمعیت حدود 30 میلیون نفر) و مشمول تخفیف 100 درصدی صورتحساب می‏شوند. انتظار می‏رود با اطلاع‏رسانی و اقدامات بهینه‏ سازی مصرف سایر مشترکان، به تدریج بر تعداد این دسته از مشترکان افزوده شود.
6مشترکان خوش مصرف چه تعدادی از مشترکان هستند؟
در حال حاضر حدود 55 درصد از مشترکان در این دسته قرار می‏گیرند (حدود 16.5 میلیون مشترک با جمعیت حدود 43 میلیون نفر) و تعرفه آنها بدون تغییر باقی می‏ماند. انتظار می‏رود با اطلاع رسانی و اقدامات بهینه‏سازی مصرف، تعدادی از این مشترکان به دسته مشترکان کم‏مصرف اضافه شوند.
7مشترکان پر مصرف چه تعدادی از مشترکان هستند؟
میزان مصرف این دسته از مشترکان، بیش از الگوی مصرف تعیین شده قبلی در ماه‏های گرم و غیر‏گرم در مناطق جغرافیائی مختلف می‏باشد. در حال حاضر حدود 15 درصد از مشترکان (حدود 4.5 میلیون مشترک با جمعیت حدود 10 میلیون نفر) در این دسته قرار می‏گیرند که انتظار می‏رود مصرف خود را کاهش دهند. مصرف این دسته از مشترکان 43 درصد کل مصرف بخش خانگی است. متوسط مصرف هر مشترک پرمصرف 14 برابر متوسط هر مشترک کم مصرف است.
8مبنای تعیین الگوی مصرف مشترکان کم مصرف چیست؟
رفتار مصرفی مشترکان در هر منطقه جغرافیایی است که حدود 30 درصد مشترکان در هر منطقه را پوشش می‏دهد. به عبارتی دیگر الگوی کم مصرفی بر اساس میزان مصرف مشترکان هر منطقه جغرافیایی تهیه شده است.
9آیا تغیری در تعرفه برق پرمصرف ها هم خواهیم داشت؟
بر اساس مصوبه هیأت محترم دولت، اطلاع رسانی لازم به مشترکان پرمصرف از وضعیت و میزان مصرف خود انجام خواهد شد تا با اقدامات بهینه‏سازی مصرف، ظرف مدت 6 ماه در گروه مشترکان خوش مصرف قرار گیرند. بدین منظور با حمایت استفاده از مولد خورشیدی کوچک و ترغیب مشترکان پرمصرف به استفاده از این مولدها و همچنین بهینه‏سازی مصرف،‌ مشمول پرداخت اضافه ‏ای نشوند. در صورت ادامه پرمصرفی پس از این مدت، 10 درصد به تعرفه برق فعلی آنها افزوده می‏شود.
10اعمال تعرفه برق امید از ابتدای سال آینده خواهد بود یا از زمان ابلاغ مصوبه دولت؟
پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی مصوبه هیأت محترم وزیران که حداکثر دو ماه پس از صدور مصوبه هیأت وزیران یعنی دوم شهریور 99 است تعرفه ابلاغ خواهد گردید.
1برای سایر مشترکان از قبیل مشترکان صنعتی و کشاورزی چه برنامه ‏ای دارید؟
مشترکان کشاورزی با 4 ساعت خاموش کردن موتور پمپ چاه آب در ساعات اوج بار می‏توانند از 20 ساعت برق رایگان استفاده کنند. مشترکان صنعتی نیز با مشارکت در کاهش مصرف در ساعات اوج بار، از تخفیف حدود 50 درصدی برخوردار می‏شوند.
2آیا دولت تسهیلاتی را برای بهینه سازی لوازم برقی خانگی مشترکان در نظر گرفته است؟
در این زمینه، وزارت نیرو در گام اول، برنامه جایگزینی یک میلیون کولر گازی فرسوده در مناطق گرمسیر یک با دریافت یک سوم قیمت آن از مشترک را در دست اقدام دارد. برای اجرای این طرح مجوز از شورای اقتصاد اخذ شده است و با انتخاب مشاور طرح و هماهنگی با وزارت صمت فراخوان از سازندگان داخلی برای تأمین یک میلیون دستگاه کولر گازی به عمل آمده است. پیش بینی می شود که اوایل سال آینده به متقاضیان واگذار گردد. اجرای این طرح می تواند باعث افزایش تعداد مشترکان کم مصرف شده و کاهش 2000 مگاواتی مصرف برق را در پی خواهد داشت.
3در بسیاری از موارد، میزان مصرف بیش از الگو ناشی از لوازم برقی غیر استاندارد است و با توجه به شرایط کنونی اقتصادی جامعه، امکان تهیه وسایل استاندارد برای بخش عمده ای از جامعه هدف وجود ندارد، لذا افزایش قیمت برق، موجب نارضایتی و پیامدهای مترتب به آن می‏شود.
طرح‏هایی برای جایگزینی تجهیزات برقی پربازده وجود دارد مانند طرح جایگزینی یک میلیون کولر گازی فرسوده با کولرهای پربازده که به تصویب شورای اقتصاد رسیده است و همچنین طرح جایگزینی کولرهای آبی و اصلاح سیستم روشنایی که در دستور کار است. علاوه بر آن در حال حاضر قیمت برق افزایش نیافته است. همچنین مشترکان پرمصرف می‏توانند با روش‏های متنوعی مصرف خود را کاهش دهند.
4مشترکانی که قادر به نصب مولد خورشیدی در پشت بام منازل نیستند، برای این دسته از مشترکان چه برنامه‏ای دارید؟
این دسته از مشترکان می‏توانند بر اساس سازوکاری که طراحی و اعلام خواهد شد از نیروگاه‏های تجدیدپذیر موجود و یا جدیدالاحداث، برق موردنیاز خود را تأمین نمایند.
5آیا برای جایگزینی لوازم خانگی برقی قدیمی و فرسوده نیز برنامه‏ای دارید؟
بله، خوشبختانه طرح جایگزینی یک میلیون کولرهای فرسوده گازی به پیشنهاد وزارت نیرو در شورای اقتصاد تصویب شده و برنامه‏ های دیگری برای جایگزینی تجهیزات پرمصرف برقی فرسوده در دست اقدام است.
1در صورتی که میزان مصرف واقعی مشترک به دلیل معیوب بودن کنتورها و دستگاه‏های اندازه گیری، به درستی ثبت نشود، نحوه اعمال طرح مذکور چگونه خواهد بود؟
برای محاسبه میزان مصرف برق به هنگام خرابی لوازم اندازه‏ گیری،‌ قبلا دستورالعملی به شرکت‏ های برق ابلاغ شده است. اگر میزان مصرف برق محاسبه شده بر اساس دستورالعمل مذکور در حد الگوی کم مصرفی باشد، مشترک مشمول تخفیف 100 درصدی خواهد بود.
2اغلب اقشار پردرآمد، ساختمانی بیش از یک طبقه دارند و همچنین چند انشعاب، آنان می‏توانند بر روی انشعابات و زمان استفاده از کنتورها مانور کنند. ولی اقشار ضعیف که تنها یک انشعاب دارند قدرت مانور کمتری خواهند داشت. آیا این فشار بر دوش اقشار ضعیف ایجاد نمی‏کند؟
هر انشعاب برق برای یک واحد می‏باشد و لذا این مشکل وجود نخواهد داشت.
3شناسایی و تفکیک مشترکان دائمی و سکونت‏گاه‏های غیردائم به چه صورت خواهد بود؟
این طرح با هدف کاهش مصرف انرژی برق در بخش خانگی طراحی شده و همه مشترکان خانگی را تحت پوشش داشته و برای هر دسته برنامه‏ های آموزشی و تشویقی متناسب را پیش‏ بینی نموده است. ملاک دسته بندی هم میزان مصرف برق است.
4آیا اعمال تعرفه برق امید در هر دوره بررسی و اعلام خواهد شد؟ یا لازم است در طول سال کم مصرف باشند تا مشمول تخفیف 100 درصدی گردند؟
ملاک پرداخت پاداش و تخفیف 100 درصدی به مشترکان کم مصرف، هر دوره صدور صورتحساب خواهد بود. مادامیکه مشترک کم مصرف باشد از این تخفیف 100 درصدی برخوردار خواهد بود.
5شناسایی و تفکیک مشترکان دائمی و سکونت‏ گاه ‏های غیردائم به چه صورت خواهد بود؟
برای شناخت سکونت ‌گاه‌های غیردائمی راه‌کارهایی در دست بررسی است و تا زمان ابلاغ دستور العمل اجرایی طرح نهایی خواهد شد.
6در خصوص منازلی که بعد از یک مدت تخلیه می‏شوند و خالی از سکنه یا با مصارف جزئی هستند. چه برنامه‏ای وجود دارد که جزء این مشترکان محسوب نشوند؟
برای شناخت واحدهای مسکونی خالی از سکنه راهکارهایی در دست بررسی است و تا زمان ابلاغ دستور العمل اجرایی طرح، نهایی و اطلاع‏ رسانی خواهد شد.
1وزارت نیرو چه برنامه ‏هایی برای آگاه ‏سازی مشترکان جهت بهینه سازی مصرف برق دارد؟
وزارت نیرو از طریق صدا و سیما، رسانه‏های اجتماعی و ... روشهای کاهش مصرف انرژی را برای مشترکان ارائه خواهد نمود. علاوه بر آن شرکت‏های خدمات انرژی را ترغیب خواهد نمود که با ممیزی انرژی بخش خانگی، اقدامات موردنیاز برای بهینه ‏سازی مصرف به مشترکان پیشنهاد شود. همچنین تسهیلاتی را برای نصب مولد خورشیدی کوچک خود تأمین برای مشترکان در نظر گرفته است.
2افراد برای دریافت راهنمای تکمیلی و دریافت پاسخ سوالات به کجا مراجعه کنند؟
از طریق پورتال وزارت نیرو، شرکت توانیر و شرکت‏های توزیع نیروی برق به سؤالات مشترکان پاسخ داده خواهد شد. همچنین شماره تلفن ستاد برق امید مستقر در شرکت توانیر 27930100-021 در ساعت اداری پاسخگوی مشترکان خواهد بود.
3مردم برای تهیه و نصب پنل‏های خورشیدی به کجا مراجعه کنند؟
با انجام مقدمات طرح و به منظور دریافت یارانه سود تسهیلات، اطلاع رسانی از طریق پورتال وزارت نیرو و سازمان انرژ‏های تجدیدپذیر (ساتبا) انجام خواهد شد. در حال حاضر شرکت‏های سازنده داخلی و همچنین شرکت‏های نصب کننده پنل‏های خورشیدی در کشور فعال بوده و مشترکان می‏توانند شخصاً نیز برای استفاده از این پنل‏ها به این شرکت‏ها مراجعه نمایند. برای پاسخگویی به سؤالات مشترکانی که تمایل به نصب مولد خورشیدی دارند، نماینده شرکت ساتبا آقای مهندس محمد نژاد با شماره تلفن 88086737-021 معرفی می‏گردد.
4مشترکان از چه زمانی می توانند منتظر قبض برق امید (با تخفیف 100 درصدی) باشند؟
وزارت نیرو برای تدوین دستورالعمل اجرایی این طرح 2 ماه فرصت دارد. بنابراین امیدواریم تخفیف کم مصرفی برق امید حداکثر تا 2 ماه از تاریخ صدور مصوبه هیأت وزیران2 شهریور 99 در صورتحساب مشترکان اعمال گردد.
5مشترک چگونه می ‏تواند از وضعیت مصرف برق خود و اینکه در کدام دسته قرار می گیرد مطلع شود؟
ابتدا مشترک با استفاده از میزان مصرف کل دوره خود که از طریق پیامک دریافت می کند، میزان مصرف ماهیانه خود را بدست آورده و در صورتیکه این میزان کمتر از الگوی کم مصرفی باشد، مشترک کم مصرف خواهد بود. چنانچه میزان مصرف بیش از الگوی کم مصرفی و کمتر از الگوی پرمصرفی باشد، مشترک خوش مصرف خواهد بود. مشترکانی که میزان مصرف آنها بیش از الگوی پرمصرفی باشد، مشترک پرمصرف خواهد بود. شرکت توانیر با ارسال پیامک به مشترکان اطلاع داده خواهد داد که جزء کدام دسته از مشترکان؛ کم‏مصرف، خوش مصرف و یا پرمصرف می‏باشند.
6اولویت‏های اصلی برای آموزش مشترکان خانگی چیست؟
آشنایی با برچسب انرژی و تأثیر در میزان مصرف انرژی، آشنایی با مصرف هر یک از لوازم برقی و تأثیر هزینه آن در قبض، آشنایی با تجهیزات کم مصرف و پرمصرف (مثل کولرهای گازی عادی و اینورتردار)، آشنایی با روش‏های کاهش مصرف روشنایی، تنظیم درجه سرمایش و تأثیر در میزان مصرف انرژی، نحوه نگهداری و بازرسی تجهیزات خانگی مثل کنترل نوار درب یخچال، درآوردن لامپ‌های سوخته از سرپیچ لامپ‌ها، بهره‌برداری صحیح از تجهیزات برق برای افزایش طول عمر آنها و کاهش مصرف برق مانند رعایت فاصله یخچال از دیوار جانبی، تنظیم درجه حرارت لوازم سرمایشی متناسب با دمای آسایش و خاموش کردن لوازم برقی به جای نگه‌داشتن آنها در حالت آماده به کار، اگر در طولانی مدت از آنها استفاده نمی‏ کنیم، از جمله آموزش‏ هایی است که به مشترکان داده خواهد شد.
7وزارت نیرو برای کاهش مصرف و هزینه برق مصرفی مشترکان پرمصرف چه برنامه ای دارد؟
وزارت نیرو دو برنامه اصلی بهینه سازی مصرف برق و استفاده از مولد خورشیدی کوچک برای این دسته از مشترکان را در دستور کار دارد. پس از اطلاع رسانی به مشترکان پرمصرف درباره میزان مصرف ماهانه برق آنها و مقایسه آن با دوره های قبلی از وضعیت مصرف خود مطلع می شوند. همچنین وزارت نیرو در نظر دارد با ارایه آموزش های رایگان، راهکارهای عملی برای کاهش مصرف مشترکان پرمصرف را پیشنهاد دهد. همچنین از طریق مراجعه کارشناسان شرکت های خدمات انرژی، برای رصد وضعیت مصرف برق و نحوه استفاده از وسایل پرمصرف برق در ساعت‏های غیر اوج مصرف آموزش داده می شود. برنامه دیگر تشویق پرمصرف‏ها به استفاده از مولدهای خورشیدی کوچک خودتأمین با پرداخت یارانه سود تسهیلات است. اگر امکان نصب این مولدها وجود داشته باشد انتظار می رود مصرف آنها کمتر شود.
8وزارت نیرو برای همراه کردن مشترکان خانگی در طرح برق امید و اصلاح مصرف چه اقداماتی را در نظر دارد؟
تجربه تابستان‏های گذشته و اطلاع‏رسانی عمومی نشان داده است که مردم در صورت آگاهی از طرح‏های مدیریت مصرف با این طرح ها همراهی می‏کنند. از اینرو وزارت نیرو اولویت خود را بر اطلاع ‏رسانی و آگاه‏سازی مشترکان از طریق صدا و سیما، ارسال پیامک و سایت های وزارت نیرو ، شرکت توانیر و شرکت های توزیع نیروی برق برای بهینه سازی مصرف، قرار داده است.
9اکثر مردم در مجتمع‏های آپارتمانی زندگی می‏کنند و نصب پنل خورشیدی مستلزم توافق تمام ساکنین می‏باشد. برای این موضوع چه راهکاری دیده شده است؟
مولدهای خورشیدی فضای چندانی را اشغال نمی کنند و انتظار می‏رود با فرهنگ سازی و آگاه سازی مشترکان در خصوص مزایای نصب پنل های کوچک خورشیدی نظیر کاهش قبوض برق مصرفی، کاهش آلاینده های زیست محیطی از این طرح در مجتمع‏ های آپارتمانی نیز استقبال شود. آموزش های لازم برای استفاده از مشاعات و فضاهای بلااستفاده برای ساکنین مجتمع ها ارائه خواهد شد.
10تعداد مشترکانی را که بعد از اجرای این طرح، مصرفشان را تعدیل می کنند، اعلام می‏شود؟
بله، ما به صورت مستمر به مشترکان برق از نحوه مصرف خود آنها و این که در کدام دسته قرار دارند، اطلاع رسانی می‏ کنیم و مجموع عملکرد و نتایج حاصل از اجرای طرح را به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند.
1الگوهای مصرف کنونی قابل طرح برای کم مصرف ها، با توجه به شرایط جامعه و شیوع کرونا و دعوت مردم به در خانه ماندن، قدری سختگیرانه و دست نیافتنی به نظر می رسد. در این خصوص چه توضیحی دارید؟
الگوی کم مصرفی بر اساس عملکرد سالهای گذشته مشترکان به دست آمده است. رعایت راهکارهای مدیریت مصرف برای همه شرایط قابلیت اجرا دارد. از طرفی اطلاعات به دست آمده از قبوض مشترکان خانگی در ماه های اخیر نشان می‏دهد که مصرف مشترکان خانگی افزایش نداشته است.
2فرمول محاسباتی مشترکان مشمول این طرح چیست ؟
فرمول محاسباتی مشترکان مشمول همانند سایر مشترکان خانگی است و صرفاً جمع اقلام مندرج در صورتحساب دوره، به عنوان تخفیف کم‏ مصرفی از مبلغ صورتحساب کسر و مبلغ صورتحساب دوره صفر صادر خواهد شد.
3در خصوص مشترکان مناطق گرمسیر فرمول محاسباتی صورتحساب مشمول تخفیف 100 درصدی چگونه است؟
چنانچه میزان مصرف ماهیانه مشترک مناطق گرمسیر کمتر از الگوی کم مصرفی مصوبه هیأت محترم وزیران2 شهریور 99 که در جدول این مصوبه برای ماه‏های گرم و غیرگرم تعیین شده است باشد، مشمول تخفیف 100 درصدی خواهد شد و صورتحساب با مبلغ صفر صادر خواهد شد.
4برای مالک و مستأجرها که مدام تغییر می‏کنند چه برنامه ای وجود دارد؟ چون مصارف مشخص نیست مربوط به چه کسی بوده است ؟
از آنجا که محاسبه صورتحساب و اعمال تخفیف کم مصرفی بر اساس مصرف دوره صورت می گیرد، تغییر مصرف کننده تأثیری بر نحوه محاسبه صورتحساب ندارد.
5آیا برای مشترکان کم مصرف مشمول تخفیف 100 درصدی،‌ صورتحساب صادر می شود؟
بله، برای این دسته از مشترکان نیز قبض الکترونیکی صادر خواهد شد و مشترک از تخفیف 100 درصدی صورتحساب خود آگاه خواهد شد.
6با توجه به اینکه معمولا دوره قرائت بیش از یک ماه می باشد، نحوه محاسبه تخفیف کم مصرفی چگونه است؟
مبلغ تخفیف کم مصرفی با توجه به طول دوره مصرف، مبنای محاسبه است. برای مثال چنانچه مصرف یک مشترک در ماه‏های گرم منطقه عادی، طی 60 روز 200 کیلوواتساعت و یا کمتر باشد، کل صورتحساب این مشترک مشمول تخفیف می‏گردد.
7زمانیکه وزارت نیرو بر اساس اقدامات صورت گرفته، وضعیت گذر از اوج مصرف را خوب بیان می‏کند، چه لزومی به تغییر الگوی مصرف می باشد؟
الگوی مصرف مشترکان تغییری نیافته است و این طرح علاوه بر کاهش پیک بار، با هدف کاهش مصرف انرژی برق در بخش خانگی طراحی شده است.
8وزارت نیرو برای همراه کردن مشترکان خانگی در طرح برق امید و اصلاح مصرف چه اقداماتی را در نظر دارد؟
تجربه تابستان‏های گذشته و اطلاع ‏رسانی عمومی نشان داده است که مردم در صورت آگاهی از طرح‏های مدیریت مصرف با این طرح ها همراهی می‏کنند. از اینرو وزارت نیرو اولویت خود را بر اطلاع‏رسانی و آگاه‏سازی مشترکان از طریق صدا و سیما، ارسال پیامک و سایت های وزارت نیرو ، شرکت توانیر و شرکت های توزیع نیروی برق برای بهینه سازی مصرف، قرار داده است.
9اکثر مردم در مجتمع‏های آپارتمانی زندگی می‏کنند و نصب پنل خورشیدی مستلزم توافق تمام ساکنین می‏باشد. برای این موضوع چه راهکاری دیده شده است؟
مولدهای خورشیدی فضای چندانی را اشغال نمی کنند و انتظار می‏رود با فرهنگ سازی و آگاه سازی مشترکان در خصوص مزایای نصب پنل های کوچک خورشیدی نظیر کاهش قبوض برق مصرفی، کاهش آلاینده‏ های زیست محیطی از این طرح در مجتمع ‏های آپارتمانی نیز استقبال شود. آموزش های لازم برای استفاده از مشاعات و فضاهای بلااستفاده برای ساکنین مجتمع ها ارائه خواهد شد.
10تعداد مشترکانی را که بعد از اجرای این طرح، مصرفشان را تعدیل می کنند، اعلام می‏شود؟
بله، ما به صورت مستمر به مشترکان برق از نحوه مصرف خود آنها و این که در کدام دسته قرار دارند، اطلاع رسانی می‏کنیم و مجموع عملکرد و نتایج حاصل از اجرای طرح را به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند.
پاسخ سوال خود را نیافتید؟

سوال خود را با ما مطرح کنید. به زودی به شما پاسخ خواهیم داد.
در صورت لزوم با شما تماس گرفته خواهد شد.